"SZKOŁA TWÓRCZYCH PRAKTYK".
Temat miesiąca - RELACJE
Realizując temat miesiąca klasa 1d o profilu humanistyczno-filmowym pracowała z filmem "Tragiczna historia z happy endem".
Zadaniem rozpoczynającym spotkanie z filmem było ćwiczenie scenariuszowe - wymyślenie zakończenia pewnej historii...
Była sobie mała dziewczynka, której serce biło szybciej niż innym. Ludziom to przeszkadzało ze względu na hałas. Jej serce biło tak głośno. Próbowała to wyjaśnić: „To serce ptaka. Jestem w nie swoim ciele, dlatego moje serce bije tak szybko. Jestem ptakiem”. „Co ona mówi?”; „Biedna dziewczyna”; „Nie przetrwa” – mówili. Uciekła więc. Chciała zniknąć. Dać się ponieść przez wiatr. W końcu deszcz ją uspokoił, wróciła więc do domu i żyła jak przedtem.
Stopniowo ludzie przyzwyczaili się do hałasu jej serca. W końcu zupełnie o tym zapomnieli. Nikt już nie zaprzątał sobie tym głowy i to było dobre dla małej dziewczynki. Ona też się przyzwyczaiła. Nawet polubiła swoje ciało. Czuła się coraz lżejsza. Nikt nie widział uśmiechu, z jakim patrzyła w niebo.
Aż pewnego dnia…
Co wymyślili nasi filmowcy?
KINGA, MAJA, WERONIKA I WERONIKA
Aż pewnego dnia jej tata zmarł. Dziewczynka nie mogła poradzić sobie z tęsknotą, a gdy jej mama zaczęła spotykać się z nowym partnerem, załamała się jeszcze bardziej. Któregoś dnia wieczorem wyszła na dach, gdzie często przesiadywała z tatą , patrząc w gwiazdy. Czuła się samotna, chciała wrócić do czasów, gdy tata był przy niej. Chciała sięgnąć bliżej nieba. Wtedy nagle poczuła w sobie niezwykłą lekkość. Wzleciała do góry, a tam , za chmurami zobaczyła swojego tatę. Znowu poczuła szczęście. Spędziła z tatą cały rok, ale nadszedł czas pożegnania i dziewczynka zaczęła spadać w ciemność.
Okazało się, że tego wieczoru, kiedy wyszła na dach, ześlizgnęła się z niego. Przez cały rok leżała w śpiączce, z której się nie wybudziła. Odnalazła swoje miejsce u boku taty...
MILENA, WIKTORIA, MAGDA, OLENA
Aż pewnego dnia spotkała chłopaka o sercu słowika. Od razu rozpoznała w nim bratnią duszę. Chłopak zaproponował jej ucieczkę, a ona się zgodziła. Oboje zamienili się w ptaki i dali się ponieść ku niebu.
DOMINIKA, GABRYSIA, MILENA, ANIA
Aż pewnej nocy jej mama weszła do pokoju i zobaczyła, że córka zamienia się w ptaka. Przez dwa tygodnie, co noc dziewczynka stawał się ptakiem, aż pewnego razu przeistoczyła się w ptaka również w dzień. Jej mama- naukowiec była zadowolona - eksperyment jej życia powiódł się, ale córka już nigdy nie odzyskała człowieczej formy...
SANDRA, KARINA, KUBA, SZYMON
Aż pewnego dnia spotkała tajemniczego chłopaka o imieniu Mad. Jego serce biło równie szybko, jak jej. Spędzali ze sobą coraz więcej czasu, przyglądając się niebu. Wreszcie ich uskrzydlone dusze odfrunęły w chmury, choć ciał nadal były uwięzione na ziemi...
I HISTORIE POZOSTAŁYCH GRUP:
Aż pewnego dnia dziewczynka zaginęła. Nikt nie wiedział , co stało się z dzieckiem ciągle patrzącym w chmury. Mijał rok za rokiem, a mieszkańcy miasteczka zapomnieli o zaginiony dziecku. Ona jednak zawsze patrzyła na nich a góry, z perspektywy ukochanych gór....
Aż pewnego dnia na ulicy zaczepił ją obcy chłopak. Powiedział, że jest taki sam , jak ona i opowiedział jej o swoim życiu. Z czasem bardzo się zaprzyjaźnili i odtąd każdą chwilę spędzali razem
Następnym etapem lekcji było obejrzenie filmu i dyskusja na jego temat. Rozmawialiśmy o tym, jak podobał się film i jakie emocje wzbudził. Uczniowie porównywali swoje historie do zakończenia tej pokazanej w animacji. Analizowaliśmy wspólnie historię dziewczynki, jej relacji z mieszkańcami miasteczka i finałowej przemiany; a także niezwykłej techniki animacji. Lekcję zakończyła refleksja:
* Jakiego rodzaju różnice wydają wam się najlepiej akceptowane w naszym społeczeństwie?
• Jakie różnice są gorzej akceptowane? Dlaczego?
• Jakie są pozytywne, a jakie negatywne strony bycia innym?
• Czy myślicie, że jesteście krytyczni względem inności u siebie lub innych?
• Czy uważacie, że oceniacie innych przy pierwszym spotkaniu?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz